“De Volharding der Herinnering”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           (veelmeer bekend onder : “Weke Zakhorloges”)

Dit werk is door Salvador Dali (Spanje) gemaakt in 1931. De weke uurwerken symboliseren het verlopen van de tijd, waardoor het geheugen langzaam verdwijnt richting de mysterieuze horizon. Dali  werd toentertijd duidelijk beïnvloed door Albert Einsteins dogma (van de relativiteit = betrekkelijkheid van de tijd).                                                                                                                                                                                                                                                  De grootte van zijn doek (30 x 25 cm) is gelijk aan mijn “plagiaat” en dus veel kleiner dan men in t’algemeen denkt. Het hangt thans in het Museum of Modern Art (MoMa) in New York. De surrealistische droomwereld van Dali, is geschilderd in de ambachtelijke precieze stijl, die zijn handelskenmerk werd.

Het landschap is dat van de rotsachtige Catelaanse Noordkust. Het uitzicht is vanuit het huis van Dali in Port Lligat (10 km ten noorden van Barcelona), enwel op de Cap de Creus. Deze keiharde rotsen verwijzen naar het oorspronkelijke (kei)harde “IK”. De zakhorloges , die ooit stevig zijn geweest, hangen slap als dode mensen en de wijzerplaat is zo vormloos als overrijpe kaas. Dit symboliseert het einde van de tijd, het einde van het leven. Het leger zwarte mieren zwermt over het karkas van het oranje uurwerk (links-onder) , bezig het enige uurwerk dat nog hard is, te verteren. Het groteske, kwal-achtige monster verbeeldt Dali zélf. Ook hij ligt daar slap, levenloos en walgelijk.

De symboliek achter het “verhaal” van dit – meest bekende – schilderij van Dali, is derhalve het verwijzen naar : De genadeloosheid van de tijd en de onwaardigheid van de dood”.

                                                                                                                                            (© Marten)

   

  Waar gaat dít nu weer over? 

  • Is dit een bijbelse beeldmetafoor? (bijv. Jezus wordt afgewezen)

  • óf zijn dit ouders die hun (onwillige) kind uit hun leven bannen?

  • óf broers en zusters, die elkaar verketteren?

  • óf kijken wij naar een afgewezen liefde, vriendschap of familielid?

  • óf zien wij hier wellicht het gekwetst afdruipen van een gepest kind?

  • óf een oudere die nodig geholpen moet worden, maar waar geen tijd  meer voor is?

  • óf is dit een beeldmetafoor voor het sowieso al afwijzen van alle andere  volken, culturen religies of huidskleuren?

  • óf ……….. ? *)

Wat , waar, waarom of wanneer dan ook, laat de moraal van dit beeldverhaal zijn : 

  “Als jij niet wilt dat dit bij jou gebeurt, doe dat dan ook een ánder niet aan!”.



*)  s.v.p. zelf invullen

                                                                                                                                 (© M@rten)



155B _In_zichzelf_gekeerd__27.8.2015__acryl_op_doek_40_x_50_cm___195~ het voelt alsof ik de wereld ervaar door een filter

~ het voelt alsof mijn gevoelens alléén voor mijzelf zijn

~ het voelt alsof mijn energie uitsluitend naar binnen is gericht

~ het voelt alsof ik niets meer objektief kan zien

~ het voelt alsof ik niets meer weet

~ het voelt alsof ik niets meer denk

~ het voelt alsof ik niets meer voel

~ het voelt alsof ik emotioneel helemaal “naakt” ben. Mijn blanco, witte “IK ”.

Maar het voelt óók alsof “IK “ weer nieuwe hoop krijgt (de gele muts). Dat de blanco “IK ”, verder weer opnieuw ingekleurd gaat worden. 

Met o.a. : enthousiasme, spontaniteit, zelfverzekerdheid, daadkracht, energieke uitststraling, initiatiefrijkheid en openhartigheid.

~ het voelt alsof “IK opnieuw geboren wordt!

                                                                                                                                   M@rten)

144B _Vrede__30_x_30_cm__28.09.2014__NTK1__Nieuwjaarskaart_2014_-_015   

Er is in ruim 2000 jaar nog niet veel verandert!!

Het eerste wat de engelen toén al zongen was immers                   "Vrede op aarde" ?

 

117B Het_gezicht_achter_de_duinen_of_Beatrix_75_jaar__januari_2013.__VerkochtDecennialang vertegenwoordigde zij de ogen, oren én de mond van onze monarchie. Maar zelfs zónder deze specifieke gelaatskenmerken is zij voor (letterlijk) iedereen tóch direct herkenbaar. Een karakteristiek die slechts weinigen op aarde met haar kunnen delen!

Dit werk betreft mijn bijdrage aan de landelijke kunstwedstrijd in 2013 : “Beatrix 75 jaar”.

                                                                                           M@rten)

Eigentijds versie naar Anton Mauve , 1876

118B Ochtendrit_op_het_strand_naar_A.Mauve__jan._2013.__Verkocht_640pixsIn juni 2013 vierde de “Historische Kring Laren” haar 100-jarige bestaan. Ter gelegenheid daarvan organiseerde men een expositie de “Larense School : Toén en nú ”.  (Deze kunststroming met namen als Jozef en Isaac Israëls, Neuhuys en Anton Mauve was actief vanaf ca. 1870 tot in het begin 20e eeuw).

De Historische Kring nodigde daarvoor een 30-tal (amateur)kunstenaars uit onze regio uit om een schilderij uit deze kunstperiode eens proberen te imiteren óf er een eigentijdse variant van de componeren.

Mijn bijdrage voor deze expositie was : "Een eigentijdse versie van het zeer bekende schilderij van Anton Mauve : "Ochtendrit op het strand" , gedateerd 1876".

                                                                                 M@rten)

12B __From_Eden_to_hell__50_x_70_cm___11.12.2006_E__125_oncl._zilv.kl.lijst

Toen was er plots de aarde, de hemel en de zeeën

de planten, vogels, vissen, de tijgers en de reeën

en het licht dat alles overspoelde

zo was de aarde, zoals God bedoelde.

Wij kregen ooit dit moois in onze hand

toen tot slot de mens in Eden werd "geplant"

wij hebben echter onze plicht verzaakt

 en er één grote puinhoop van gemaakt.

Stop: dood, verdriet, oorlog en haat

voor de héle Schepping naar de knoppen gaat!

"Vrede op aarde en in de mens een welbehagen"

 zo huichelen wij, voorál rond de kerstdagen

 "From Eden to hell" , is echter nog steeds omkéérbaar

  het is wél kortdag, maar de huidige weg is ónverteerbaar

 "Volkeren der aarde, bezint U" en wel héél ras

  dan pas zal God zien dat het tóch "goed" was!!

                                                                m@rten)

66B _Op_eigen_benen_staan____20_x_50_cm___20.4.2010.__E____125Oh schrik, mijn dochter gaat studeren ! Op kamers, wég van onder moeders veren.  Gaat dat wel goed, in het grote boze buitenbos? Let ze wel óp? Gaat ze niet van God lós?   Is ze wel afdoende weerbaar en assertief? Ze is nog zo ónschuldig en kinderlijk naïef ! Hebben wij haar wel goed genoeg ópgevoed? Als ze nu maar precies doet, hoe mama het doet. En dan die alcohol, drugs en geile jonge mannen,  was ze nog maar thuis,  dan kon ik die uit haar leven bannen. Weet dat kind wel hoe ze húishouden moet? Én voldoende nachtrust, komt dat nu wel goed?

Moeders, laat lós ! Het zal allemaal wel goéd komen! Denk aan vroeger, aan je eigen vrijheids-dromen. Laat lós, stóp met “zorgen-tranen” te vergieten, elke nieuwe dag is een cadeau, waarop je van je kind mág en kán genieten!!!

                                                                                (© M@rten)

48B Het_afghaanse_meisje_met_groene_ogen__40x40_cm_10.2008.__NTKoop_640pixsDe "National Geographic" - fotograaf   Steve McCurry nam de éérste foto van dit jonge meisje, in 1984 in het vluchtelimgenkamp Nasir Bagh in Pakistan. Na lang zoeken vond hij dit meisje ("The Afghan Girl") dat Sharbat Gula bleek te heten , na 17 jaar terug in een afgelegen gebied in haar geboorteland Afghanistan, waarnaar zij in 1992 was teruggekeerd.

Vlak na de 1e foto was zij al uitgehuwelijkt en kreeg 4 dochters, waarvan er één al als zuigeling stierf. Met toestemming van haar echtgenoot en familie, mocht zij de sluier van haar gezicht optillen voor een niéuwe foto. Deze foto is de twééde die ooit van haar gemaakt is!

48BB __Sharbat_Gulba_17_jaar_later_40x40_cm_11.04.2014_NTKoop                                                  ( © M@rten)

90B _Alleen_de_wolken_zijn_tijdloos___70_x_50_cm_3D__05.09.2011._E_125De aarde strijd een oneerlijke strijd met de erosieve krachten

stormen, regen, sneeuw en ijs, zijn onoverwinnelijke krachten

de atmosfeer vecht tegen de gestaag voortdurende opwarming vanaf de aarde

de polen smelten, de waterspiegel stijgt, de dikke ozonlaag verlaagt in waarde

wat mensenhanden dachten achter te laten voor nu en in de eeuwigheid

Stonehenge, Paaseiland en moderne architectuur, blijken tóch eindig in de tijd

Hechten aan materie blijkt dus écht volkomen zinloos

want alléén de wolken zijn áltijd en oneindig tijdloos!

                                                                    M@rten)

35B _Loslaten_50_x_70_cm___05.11.2007._Verkocht

 

Een mensenleven kent vele emoties. Die kun je ook in kléuren schilderen! Irritatie en woede (in rood) , ziekte en verdriet (in zwart) , zorgen om láter: Wát, áls, dán?? (in blauw) , liefde en hoop (ingeel) en blijdschap en euforie (in wit). En op ál die verschillende emoties sámen willen wij grip houden, er controle over hebben en hóuden! Tot de onderlinge spanningen te hóóg oplopen en de "bom" barst, een burn-out oplaait en een depressie toeslaat! Wat dan?? Probeer "LOS TE LATEN " ! Laat de spanning uit je wegvloeien , zoals de kleuren in dit schilderij langzaam naar beneden wegzakken.

                                                                                                                            (© M@rten)

8B _Onschuld_of_Febe_1_10.04.2006_50_x_40_cm__op_papier__NTKoop_640pixsHet lijkt wel of ouders tegenwoordig, niet meer zélf een kind willen opvoeden, maar dat ouders "verworden" zijn tot projektleiders! ...... En het projekt heet : kind.

Alles t.b.v. het projekt, moet zo goed mogelijk geregeld worden, want ouders hebben het liefst dat hun eigen leventje gewoon door kan gaan. "Een kindje krijgen is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van onze eigen carriére, vrijheid en levensstijl!".

Kennelijk zijn de keywords bij het opvoeden in de 21e eeuw : Crêche, Kinderdagverblijf, Kinderopvang, Oppasoma, Ophaalmoeder, Gastouder, Buitenschoolse Opvang, Vóórschoolse-opvang, Náschoolse-opvang, Voor- en Vroegschoolse Educatie, Gastouder-bureau, Kinderopvangtoeslag, enzovoooooort.

                                                                                                        ( © M@rten)
70B _The_secret_story_about_Sunset__70x50_18.05.2010._NTKoopDe "stille kracht" achter de zonsondergang.

Wat zonaanbidders zich vaak niet realiseren, is dat sommige noeste werkers eigenlijk nóóit klaar zijn met hun bezigheden. Als de roodverbrande lijven reeds lang en volop nagenietend, huiswaarts zijn gekeerd, vaart een oude vissersman richting zonnehangaar.Peddelend op zijn bootje met het al ontbrekende deel van de achter de horizon wegzakkende zon, storm-strak vastgesnoerd in de buik van het scheepje. Voorzichtig en op alles voorbereid, om zó een ongeluk te voorkomen dat het geluk voor de bruinverbrande lijven, de volgende dag zou kunnen verstoren.

                                                                                    M@rten)

107B __Mijn_Muze___70_x_50_cm__24.9.2012__E__125_incl._zwarte_lijst_  

Wij willen graag zélf uniek zijn, terwijl wij iedereen die afwijkt van ónze standaard, abnormaal vinden! Wanneer je oordeelt over een ánder, zeg je ook iets over jezélf!

"Iedereen is echter een genie! Maar als een vis wordt beoordeeld op zijn vaardigheid om in bomen te klimmen, zal hij zichzelf zijn hele leven lang als een mislukkeling beschouwen"                                        (Albert Einstein).

Uiteindelijk gaat het erom om jezélf te zijn en te blijven, daar heeft de ánder het meeste aan!  
                                                                         M@rten)

96B Booming__50_x_70_cm__23.11.2011_______________E_95_excl._lijstEen compositie van de 3 primaire kleuren : ROOD, BLAUW en GEEL. Een steeds zich verder en kleiner vertakkende boom, die suggestief ook búiten het kader zich blijft vertakken. De symboliek hierachter is het feit dat in de huidige tijd, alles alléén steeds maar gróter moet worden, béter moet worden, uitgebréider moet worden en specifiéker moet worden. Alsof wij nog steeds geloven, dat de bomen écht tot in de hemel groeien! Maar : "Wie een regenboog wil zien, zal óók de regen moeten accepteren!"

                                                         M@rten)

104B ___De_Verstotenen_50_x_40_cm__20.07.2012____E_195

 

Een thema-werk in de categorie “Rauw-realisme”.

Links de grotesk en amorfe, machtige magistratuur. Rechts de afgewezenen, de “niet-normalen”, de niet-geaccepteerden of verstotenen van deze aarde. Die terneergeslagen, langzaam schuifelend met gebogen ruggen afdruipen, een ongewisse toekomst tegemoet.

                                                                                         (© M@rten)

Hoe vaak heb ik ze al niet gehoord,  de woorden die een bruid verwoord. " Dit was de mooiste dag in mijn leven! ", (dus eigenlijk : "dit zal het leven mij nóóit meer geven!")

Maar verwacht je dan bij voorbaat al, dat de rest van je bestaan op aarde je alleen nog maar dagen zal geven van veel "minder" waarde? 81B __Droomvrouwen___40_x_50_cm__12.03.2011.__E__195Is de zin van het "to be" dan al vervolmaakt verstreken? Moet je het feest dan al op het hoogtepunt af gaan breken? Ben je zó verblind door de emotie van het moment, dat je gelooft dat het leven verder geen "mooiste" dagen meer kent?

Was dát het dan? Wij weten vast wel beter! Een bruiloft, is immers niet de ultiéme geluksbepalings-meter. Maak"Carpe Diem"tot leidraad van IEDERE nieuwe dag en geef élke dag de kans, dat die de mooiste in je leven worden mag!!                             

                                                                                   M@rten)

101A2 Samen_het_toneel_verlaten.__april_2012 " How did we manage to stay together for 65 years ? "  →→→                    " We were born in a time  where if something was broke, we would fix it ..... and   not throwing it away !"

 

Al ruim zestig jaar samen en daarin nooit alleen

De oorlog overleefden zij samen, doodsangstig, maar gelukkig nooit alleen

Kinderen kregen en verzorgden zij samen, de vele zorgen droegen zij, echter nooit alleen

De aftakeling ondergingen zij óók samen, steeds wat minder, wél evenredig en nooit alleen

Eén hartstochtelijke wens delen zij nog samen, dan blijft er één niet helemaal alléén

Om samen het "toneel" te mogen verlaten en als het "doek" valt, .... laten zij elkaar nooit meer alleen.

                                                                           M@rten)                  

 
74B Gebroken_door_verdriet___50_x_70_cm__21.10.2010.__E__150_incl._zwarte_lijst
 
 De handen trillen en beven

 Het hart is verscheurd en

 de ziel is kapot

 De ogen zijn doorlopen

 en de tranen zijn op

                      En dan nóg moeten horen :

                      het leven gaat verder, "kóp op"!!

                                           (© M@rten)

Mannen en vrouwen denken, voelen, communiceren anders en hebben anders lief. Het lijkt wel of ze van verschillende planeten komen en hun éigen taal spreken.

45B _Vrouwen_komen_van_Venus__en__mannen___niet__50_x_40_cm___09.2008._E__125Mannen verbergen hun emoties, vinden het vreselijk als ze in de fout gaan, bieden goede raad aan en ook oplossingen.Ze werken hard, zappen de hele avond op de TV, hebben een olifantenhuid, kunnen liefde en seks scheiden, laten de WC-bril omhoog staan, vragen nooit iemand de weg, vertonen haantjes-gedrag en kunnen niet "ik hou van je" zeggen.
Vrouwen denken hardop, hebben een 6e zintuig, zijn aanrakings-gevoelig, hebben huilbuien, kopen altijd schoenen en zijn gek op praten. Zij kunnen zich bedienen van indirect taalgebruik, geloven in eeuwige romantiek, willen constant aandacht en hebben ogen in hun rug.
Tegen deze achtergrond-informatie, is de compositie van dit schilderij tot stand gekomen. Tegenover de mannelijke rechtlijnigheid (de strakke lijnen in de linkerhelft), staat in de rechterhelft de vrouwelijke emotie (de ronde bolvorm en de gemêleerde kleur en verfstructuur).De lijnen waaraan de sekse-symbolen hangen, volgen daarbij óók zoveel mogelijk deze beide vormgevingen.

                                                                             M@rten)

77B _Four_seasons_18.12.2010_77B _Four_seasons__4x_25x30_cm__18.12.2010_._E__samen_200

De groene lente met haar scala aan frisse

ontluikende bladeren

De zonnige zomer met haar heerlijke,

maar soms zo drukkende warmte

De herfst waarin de dwarrelende bruingekleurde

bladeren de boventoon voeren

De winter met haar grijze rijkgetinte luchten

boven soms een sprookjesachtige witte deken

Door alle seizoenen heen, verbonden met de altijd

eigenwijze temperatuurlijn, onverstoorbaar aldoor

opniéuw voortkruipend tot in de oneindigheid


                                        (© M@rten)

De vergrotende en overtreffende trap van diepgewortelde haat.
43B _The_only_road_to_peacel__50_x_60_cm___06.2008.__P__195_incl._zwarte_lijst_640pixs

Twee volken, twee werelden, twee verliezers!

Wat scheidt : Palestijnen en Israëliërs, Joden en Islamieten, West-bankers en East-bankers, zelfmoord commando's en onschuldige buspassagiers, martelaren en oorlogshelden, een hemel en een hel ?

Maar er zijn óók overeenkomsten : angst is angst, doodsangst is doodsangst, dood is dood, rouwen is rouwen, verdriet is verdriet, zwart is zwart, is zwart, is zwart, is ....!

In dit schilderij, staan de 2 abstracte "pilaren", áchter de nu nog steeds aanwezige, grijze scheidingsmuur, voor de verscheidenheid aan dezélfde emoties, die deze volken dagelijks beleven.

Deze "overkomenissen" kleuren van donkerbruin/-rood (zeer traumatisch) tot lichtblauw/wit (vreugde en geluk).

Tussen en achter de "pilaren", ligt de " enige weg naar vrede ", van (letterlijk) bloedrood opstijgend naar hemelsblauw.

Met boven de horizon een (licht)blauwe bol, symboliserend de samengesmolten eenheid van beide volken in een weldadige rust, vrede, blijheid, geluk en verdraagzaamheid.

Een voor iedereen respectvolle samenleving!

                                                                                             M@rten)

42A Terroristic_reflection_óf_and_the_world_would_be_never_the_same____50_x_60_cm___05.2008

 Het (misschien wat verborgen) "verhaal" en symboliek, zit in het in elkaar schuiven van beeld en titel.

In de sky-line steken de Twin Towers van vóór nine-eleven, markant af. Zelfs de zendmast van de North Tower geeft nog een extra hint aan de kunstkijker, richting de "achtergrond" van de verhaallijn. De "reflection' in de "voorgrond" van het schilderij weerspiegeld vervolgens de dramatische uitwerking (ná nine-eleven) van de terroristische aanslag in New York. Er is namelijk helemaal géén "reflection" meer ! De omranding van wat eens deze torens waren, wordt alleen nog gevormd door de weerspiegelingen van de omringende, niet verwoeste gebouwen.

Met een variant van de vraag aan de kamerling (Handelingen 8 : 30) : "Verstaat gij ook, hetgeen gij ziet?", zou het antwoord moeten zijn : "Ja, ik zie niets"! De weerspiegeling van de verschrikkelijke aanslag van 11.09.2001, is dat er niéts meer weerspiegeld van wat er eens wél was geweest!

                                                                                                                                             M@rten)

87 _Innerlijke_rust_Vrede_met_jezelf____50_x_70_cm_23.07.2011_E__NTK_bij_AbeyOosterse wijsheid in warme kleuren.

Een "tijdloze" klok, waarvan de wijzers zijn afgewaaid als bladeren in de herfst.

Verstrengelde bloemstelen, als symbool voor innige relaties en liefde die opbloeit en tot volle wasdom komt in de tijdloosheid.

Bloemen als uiting van de unieke schoonheid, die in iéder mens besloten ligt.

En bóven dit alles de bladeren van de "levensboom", die zorgen voor schaduw, voor rust, voor een warme serene stilte en uiteindelijk vrede in en met jezelf!
                                                                                                                                                           (© M@rten)

84C-Moederdag 01052011  Een moeder, die áltijd pal vóór  haar kinderen staat!

  En kinderen die áltijd pal áchter hun moeder staan!

100B-Rodin-en-het-Zinloze-Geweld 70x50cm_13022012_E125
Op 17 januari 2007 bood de beeldentuin van het Singer Museum  in Laren, een desolate aanblik.  Zeven bronzen beelden, waaronder het beroemde beeld "De Denker" van Rodin, waren geroofd. Daarna hebben de dieven geprobeerd het beeld met een slijptol in stukken te zagen (om het brons onherkenbaar te kunnen verkopen). Enkele dagen later werd De Denker zwaar gehavend  door het verwoestende werk van de slijptol, dramatisch verzaagd teruggevonden.

Na een lang restauratie-traject, kon dit beeld eind januari 2010, gelukkig weer in volle glorie in het Singer Museum aan het publiek worden getoond.
                                                                                                                                                                                                (© M@rten) 

 

40B-He-ll-never-come-back 70x50cm_032008_E175       jij hield van mij, méér dan van een ánder

       jij trouwde met mij en niet met een ánder

       jij maakte mij zwanger en niet een ánder

       jij wilde oud worden met mij en niet met een ánder

       jij stierf vér weg, niet voor mij ..... maar wél voor een ánder! 

                                                                                                                               M@rten)